Conflict? Tel tot 10!

Conflict? Tel tot 10!

Het meest gehoorde advies bij een conflict. Als je niet meer naar elkaar luistert en hierdoor niet tot een oplossing komt. De manier waarop mensen met een conflict omgaan varieert van hoog conflictmatig gedrag tot juist conflict vermijdend gedrag.

Herken je dit?

  • dat de ander vooral zijn of haar ideeën er doorheen wil drammen?
  • dat de ander er alles aan doet om de lieve vrede te bewaren?
  • dat de ander precies wil weten waarom jij doet wat je doet?

Veel conflicten worden veroorzaakt door onderlinge verschillen en dat ´bijt´ elkaar. Het is niet verwonderlijk dat verschillende types met ieder hun eigen drijfveren en behoeftes soms met elkaar in de clinch komen. Kortom, niet iedereen is hetzelfde in zijn gedrag. Gelukkig maar, want dat maakt werken met mensen juist zo leuk.

Een veelgehoord conflict ontstaat in het geval van een klacht of ontevredenheid over dienstverlening. Men is dan vaak al geïrriteerd aan het begin van het gesprek. Als je met zo iemand in discussie gaat dan barst de bom.

Als je jezelf ontwikkelt kun je ook in conflict komen met de personen in jouw omgeving. Immers: als mensen van jou gewend zijn dat je je altijd aanpast, moet je een strijd leveren als je dat nu ineens niet meer doet.

Het is helemaal niet erg om af en toe eens in een conflict te belanden. Maar waar zijn conflicten eigenlijk goed voor? Hoewel conflicten niet prettig zijn, zijn ze wél ergens goed voor. Je leert je eigen grenzen beter kennen en beide partijen laten het achterste van hun tong zien en komen écht voor hun mening en ongenoegens uit. Dit kan ontzettend opluchten en de knoop is uit je maag, maar de uitdaging ligt in het omgaan met deze conflicten.

Samenwerken in een team en omgaan met klanten eist veel van jouw communicatie technieken als tankstation medewerker. Herken je de situaties en weet je zelf niet goed hoe je conflicten kunt voorkomen of oplossen? Dan is de training onderhandelingstechnieken en conflicthantering echt iets voor jou.

We leren je meer dan alleen tot 10 tellen. Aan het einde van deze training:

  • Ken je jezelf en de ander beter.
  • Ben je bewust van jouw manier van handelen en communiceren tijdens conflictsituaties.
  • Weet je hoe conflicten ontstaan en hoe deze escaleren, maar ook de-escaleren.
  • Ben je in staat effectief om te gaan met weerstand en tegenwerpingen.
  • Weet je op een heldere manier jouw belangen te verwoorden.
  • Kun je effectief en empathisch luisteren en handelen.
  • Kun je overtuigend en daadkrachtig beïnvloeden.

Durf je de uitdaging aan? Ik zie je graag op een van de trainingen.

Door Jeroen Rosendaal

Trainer

Jeroen Rosendaal

Reactie van een deelnemer:

"De trainer was erg goed, iedereen voelde zich op z'n gemak. Ik vond het ook mooi dat hij juist de timide mensen uit de groep pakte om wat te zeggen. Anders is het altijd een show van mensen die graag aanwezig zijn.

De stof was duidelijk niet te moeilijk en vooral lekker praktisch. Het is een leuke training waarin mensen goed kunnen nadenken hoe ze zijn en waarom bepaalde zaken in de praktijk gaan zoals ze gaan.

De voorbereiding, in de vorm van een DISC-test, is wel noodzakelijk zodat iedereen al een beetje over zichzelf heeft kunnen nadenken."