Meer energie voor jouw team!

Ontwikkel je ook als leidinggevende om jouw team meer energie te kunnen geven.

Het OOTW wil ervoor zorgen dat we met plezier kunnen blijven werken en dat we duurzaam inzetbaar blijven in de toekomst. Dat wil zeggen zelfredzaam te zijn en meegroeien in alle ontwikkelingen die het werk met zich meebrengt om arbeidsmarktfit te blijven.

Hoe zit het eigenlijk met jouw energie en weet je dat ook van je medewerkers? Als werkgever of leidinggevende zorg je voor de andere kant van de medaille. Voor goed werkgeverschap; door bijvoorbeeld een aangename werksfeer, goede salaris en arbeidsvoorwaarden en dat de balans werk/privé in evenwicht is.
We willen je uitdagen om aan de slag te gaan en te onderzoeken welke zaken een uitdaging voor jou en de medewerkers vormen. Hierbij geven we je een aantal tips.


Tip 1: Ken jezelf
Tip 2: Ken je medewerkers en weet wat er speelt
Tip 3: Blijf op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen
Tip 4: Ontwikkel je soft skills met de modules van het OOTW
Tip 5: Bespreek belangrijke zaken met medewerkers en betrek ze bij veranderingen

Zie de mogelijkheden om medewerkers te coachen, te bemiddelen, treffende werving en selectie gesprekken te voeren en verzuim te voorkomen. Trek de juiste medewerkers aan en behoud jouw medewerkers in deze krappe arbeidsmarkt. Draag je steentje bij om dit te bewerkstelligen.

Om je op weg te helpen bieden we een nieuw aanbod aan online modules om je te ontwikkelen op soft skills en andere vaardigheden. Maak ze en doe er je voordeel mee.

De volgende online modules zijn ingekocht voor alle: leidinggevenden, (assistent)bedrijfsleiders, teamleiders, medewerkers personeelszaken en HR medewerkers.

Naam module Omschrijving
Duurzame inzetbaarheid: hoe dan? (webinar)
























Wat kan je als bedrijf doen om Duurzame Inzetbaarheid op de agenda te zetten. Hoe kan je jezelf en medewerkers meer wendbaar en weerbaar maken? Hoe zorgen we juist in deze tijd voor gezond en betekenisvol werk voor iedereen? In dit webinar wordt besproken hoe je met behulp van interventies op het gebied van gedrag en cultuur stappen kunt zetten in de goede richting.
“Pesten? Dat komt bij ons niet voor, hoor!” (webinar)











Benieuwd naar hoe jij als leidinggevende of Hr medewerker kunt bijdragen aan het voorkomen en aanpakken van pestgedrag op de werkvloer? In dit half uur durende webinar wordt besproken hoe je deze rol kunt oppakken.
Arbeidsverzuim signaleren












Deze e-learning geeft inzicht in de wijze waarop verschillende soorten van arbeidsverzuim gesignaleerd kunnen worden. Op welke signalen moet je letten? En hoe ga je met deze signalen om? Dat leer je in deze e-learning.
Bemiddeling: conflictsignalen








 





Als leidinggevende is het een van je taken om te zorgen voor een prettig werkklimaat. Daarom moet je signalen die dit in de weg staan op kunnen pikken. In deze korte e-learning bespreken we waar je op kunt letten en biedt jou de handvatten om dit te doen
Bemiddeling: de fasen van het bemiddelingsgesprek















Moet je wel eens bemiddelen tussen medewerkers? Als je er als leidinggevende voor kiest om te bemiddelen, dan is het belangrijk dat je het gesprek goed voorbereidt. Dan is het handig om de fasen in een bemiddelingsgesprek te kennen. In deze e-learning bespreken we waar je op moet letten.
Bemiddeling: doorverwijzing










Heb je geprobeerd te bemiddelen in een geschil, maar komen jullie er niet uit? In zo’n situatie kan een doorverwijzing, intern of extern, helpen. In deze e-learning helpen we je om hiermee aan de slag te gaan.
Bemiddeling: het GROW model












Wil je snel tot een resultaat komen bij een bemiddeling dan is het belangrijk dat het bemiddelingsgesprek goed wordt gefaseerd en opgebouwd. Hiervoor kan het GROW model een goed hulpmiddel zijn.
Bemiddeling: weerstand









Veranderen is moeilijk. Soms is dit echter wel nodig. Wil jij hier meer over weten? Over bijvoorbeeld omgaan met weerstand? Maak dan deze e-learning en kom hier meer over te weten.
Coaching: het GROW-model














Coachen houdt in dat je een medewerker, collega of team helpt werkgerelateerde doelen te verwezenlijken en zich verder helpt te ontwikkelen. Als coach help je de ander leren. Het GROW-model helpt je om een coachingsgesprek succesvol te maken.
Coaching: het SMART-model


























Coachen houdt in dat je een medewerker, collega of team helpt werkgerelateerde doelen te verwezenlijken en zich verder helpt te ontwikkelen. Als coach help je de ander leren. Het SMART-model is een geschikt hulpmiddel om concrete afspraken te toetsen. Wil je hier meer over weten ofer beter in worden? Dan biedt deze e-learning concrete handvatten aan de hand van vijf onderdelen van het model.
Coaching: hoe coach je een medewerker?






















Als coach help je de ander leren. Niet door te onderwijzen, maar door te inspireren en te ondersteunen. Hierdoor ben je in staat het zelfreflecterende en zelfsturende vermogen van de coachee(s) optimaal te stimuleren.
Coachen is een vak apart. Wil jij leren hoe je dit het best kunt doen? En anderen helpen? Deze e-learning is dan ideaal voor jou.
Selectiegesprek: do’s & don’ts


























Het selectiegesprek is een van de belangrijkste onderdelen in het selectieproces. Tijdens zo’n gesprek kun je niet alleen dieper ingaan op de vaardigheden en werkervaring die iemand heeft genoemd in zijn cv, je kunt ook beter beoordelen of iemands motivatie en persoonlijkheid bij jouw organisatie passen. Deze e-learning geeft een mooi overzicht van dingen die je moet en ook absoluut niet moet doen.
Selectiegesprek: STAR methode




















Tijdens een selectiegesprek kun je niet alleen dieper ingaan op de vaardigheden en werkervaring die iemand heeft genoemd in zijn cv, je kunt ook beter beoordelen of iemands motivatie en persoonlijkheid bij jouw organisatie passen. Deze e-learning geeft handvatten om tijdens het selectiegesprek de STAR-methode gebruiken.
Selectiegesprek: valkuilen


















Wie zich slecht voorbereidt op een sollicitatiegesprek kan een heel verkeerd beeld krijgen van een kandidaat of juist de geschikte kandidaten wegjagen. Deze e-learning geeft handvatten om tijdens het selectiegesprek de valkuilen te vermijden. Hierdoor kun je nog beter het selectiegesprek instappen.
Soorten arbeidsverzuim



Deze e-learning leert je welke soorten arbeidsverzuim er zijn en hoe je omgaat met deze verschillende soorten.
Verzuim van medewerkers voorkomen en genezen (webinar)





































Verzuim van medewerkers kost een werkgever veel geld. Gelukkig is 80% van de verzuimende medewerkers binnen twee weken weer aan het werk. Het is daarom verleidelijk om het verzuim eerst even aan te kijken. Toch is juist de eerste periode cruciaal om langdurig verzuim te voorkomen, blijkt uit onderzoek. In dit webinar neemt de spreker je mee in de verschillende vormen van verzuim en legt ze uit hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Je krijgt een aantal tips om verzuim te voorkomen want voorkomen is immers beter dan genezen!